Hoe geef ik de verhoudingsformule van binaire zouten?

Ik moet dit kennen voor een belangrijke test morgen maar ik begrijp nog niet hoe je voor een bepaalde formule (bv. Natriumchloride) Uit kan komen op het juiste afkorting om het zo te zeggen. Is er iemand die me dit makkelijk kan uitleggen? Het gaat alleen maar over zouten!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedoel je bijvoorbeeld NaCl en Fe2(SO4)3?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee bv. 2Na+Cl2= 2NaCl
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat kan je afleiden uit de lading van de ionen.

Antwoorden (1)

Elk ion (geladen element) heeft een bepaalde lading. Zo heeft een ion natrium (Na) altijd de lading 1+, en een ion chloor (Cl) 1-. Voor sommige ionen zijn meerdere mogelijke ladingen: ijzer (Fe) bijvoorbeeld kan 2+ of 3+ zijn (zie onder), maar dan staat het er altijd bij.
Als je een formule van een zout wilt opschrijven, dan moet je zorgen dat de totale lading altijd 0 is, oftewel: er moeten evenveel plusjes als minnetjes zijn. Bijvoorbeeld bij het voorbeeld dat je geeft, natriumchloride:
- natrium heeft lading 1+
- chloor heeft lading 1-
Het aantal plusjes moet gelijk zijn aan het aantal minnetjes. Als je van beiden 1 neemt en die aan elkaar verbindt tot een molecuulformule, dan heb je 1 plusje en 1 minnetje. Het wordt dus Na1Cl1, afgekort tot NaCl.
Ander voorbeeld: ijzer(III)oxide.
- ijzer heeft in dit geval lading 3+ (aangeduid door de drie streepjes achter ijzer)
- oxide (zuurstof) heeft altijd lading 2-
Als we van allebei 1 ion nemen, dan hebben we een plusje te veel (3 plusjes van het ijzer, 2 van het zuurstof). De oplossing is in dit geval: neem 2x ijzer en 3x zuurstof. Je hebt dan 2x3=6 plusjes en 3x2=6 minnetjes. Het wordt dus Fe2O3.
Laatste voorbeeld: ijzer(II)chloride.
- ijzer: lading 2+
- chloor: lading 1-
Om even veel plusjes als minnetjes te krijgen, neem je 1 ijzer en 2 chloor. Het wordt dus FeCl2.

Je moet het aantal plusjes en minnetjes wel zo laag mogelijk houden. Je kunt dus bijvoorbeeld niet Na2Cl2 krijgen, of Fe6O9.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een handige tabel voor de lading van de zouten staat in je Binas, of kan je hier vinden: http://educatie-en-school.infonu.nl/diversen/118995-scheikunde-handig-ionen-overzicht.html