Selderij (gewone), stengels ook gebruiken of niet?

Ik bedoel de gewone selderij, die ik wil gebruiken in bijv. Surinaamse bami. Ik weet niet of je nou alleen het blad gebruikt of ook de (fijngesneden) stelen?

Mvg Sonaya

11 jaar geleden
in: Koken
37.9K
Amadea
11 jaar geleden
Bedoel je dan bleekselderij, of knolselderij?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gewone selderij oftewel soepgroente !

Antwoorden (5)

de stelen kun je gewoon gebruiken.
11 jaar geleden
Sonaya
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! :)
Gewoon lekker gebruiken, het geeft meer smaak is vochtafdrijvend en rijk aan vitaminen, wat wil je nog meer?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De stelen zijn eetbaar en hebben ook selderijsmaak, dus zou ik ze gewoon gebruiken. De dunne slapgekookte steeltjes zullen ook niet veel invloed hebben op de textuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in de bami zou ik het niet doen, te hard.
als je soep maakt kan het wel, dan wordt het zachter, de stengel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sonaya
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! :)
Van bladselderij gebruiken we meestal alleen het pittige blad omdat de steeltjes nogal hard zijn. Die kan je echter ook in de soep doen, omdat ze dan zachter worden. In de bami kook je ze niet mee. Het lekkerste is namelijk om de vers gesneden selderij er op het laats over te strooien of erdoor te scheppen. Dan is de smaak nog lekker pittig.
Je kunt dus ook de blaadje eraf halen en de steeltjes bewaren om in de soep als bosje mee te laten trekken. Geeft heel veel smaak. je kunt er dus ook een soort van bouquet-garni van maken, door er andere kruiden bij te binden en als soort kruidenbuiltje in de soep te hangen.

Ik gebruik dus niet de harde steeltjes rauw in de bami, althans niet de dikke ondersteeltjes. Ik snijd wel de dunne steeltjes fijn mee met de blaadjes, zolang ze niet te hard zijn. Je gaat er niet dood van, het is net zo gezond als de rest, maar persoonlijk vind ik ze te hard door de bami.
amc